English

Predstavljanje monografije | NEVA ROŠIĆ

Datum objave: 02.04.2014.
  • Više
  • Izvedbe

Predstavljanje monografije 

Neva Rošić 

Izdavač: Dubrovačke ljetne igre, 2014.

Urednica: prof. dr. sc. Lada Čale Feldman

Monografiju predstavljaju: prof. dr. sc. Lade Čale Feldman, prof. dr. sc. Darko Gašparović i Boris Svrtan.

Monografija u čast osamdesetog rođendana velike hrvatske glumice i kazališne pedagoginje Neve Rošić, koja je Dubrovačkim ljetnim igrama podarila neke od svojih najznačajnijih umjetničkih kreacija, od mladenačke Držićeve Tirene u režiji Branka Gavelle, preko nezaboravne Porcije u Spaićevoj postavi Shakespeareova Julija Cezara, jedinstvene Lady Macbeth u režiji Vlade Habuneka i Gertrude u Škiljanovoj režiji Hamleta, Livije Ancile i Klare Anite u prekretničkoj Parovoj viziji Krležina Areteja, sve do samostalnih nastupa u Velikim monolozima klasičnih europskih dramskih tekstova i Matkovićevoj Klitemnestri. Monografija okuplja priloge niza glumičinih suradnika i učenika različitih naraštaja, od redatelja kao što su Aida Bukvić, Joško Juvančić, Vladimir Gerić, Jagoš Marković, Georgij Paro i Tomislav Radić, preko teatrologa Nedjeljka Fabrija, Darka Gašparovića, Mani Gotovac, Gige Gračan, Branka Hećimovića i Vjerana Zuppe, do glumaca Gorana Grgića, Koraljke Hrs, Elvie Nachionovich, Alme Price, Borisa Svrtana i Marka Torjanca a popraćena je opsežnom uvodnom biografskom studijom urednice prof. dr. sc. Lade Čale Feldman.

 

Neva Rošić rodila se 23. lipnja 1935. u Rijeci, gdje pohađa gimnaziju i baletnu školu, te zarana nastupa na pozornici, najprije u Dječjem kazalištu u Sušaku, pa u Dramskome tečaju riječkog Narodnog kazališta, a zatim i u profesionalnim produkcijama. Glumu studira u Zagrebu, na Akademiji za kazališnu umjetnost, na kojoj i diplomira 1957. Već pri kraju studija nastupa u netom osnovanom Zagrebačkom dramskom kazalištu, gdje po diplomi postaje stalnom članicom ansambla, no 1969. prelazi u Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, u kojemu djeluje punih dvadeset godina. Rad u obama spomenutim dramskim ansamblima i na Dubrovačkim ljetnim igrama donosi joj niz prilika da iskaže svoje izuzetne sposobnosti prilagodbe ali i inovacije u različitim repertoarnim registrima. Od hvaljenih početnih koraka u kao Zborovođa u Eshilovoj Žrvi na grobu, u klasičnome ruhu Goetheove Ifigenije i Držićeve vile Tirene na Dubrovačkim ljetnim igrama, preko Goldonijeve Lukave udovice te suvremenog hrvatskog i britanskog repertoara šezdesetih godina u Zagrebačkom dramskom kazalištu, do prvog vrhunca karijere u antologijskim tumačenjima triju junakinja Krležina ciklusa o Glembajevima, barunice Castelli, Laure i Klare u Hrvatskom narodnom kazalištu tijekom sedamdesetih, a zatim i daljnjih dubrovačkih ambijentalnih nastupa u Shakespearevim tragedijama Julije Cezar, Hamlet, Macbeth i Romeo i Julija, u Krležinom Areteju i Matkovićevoj Klitemnestri, te do niza kasnijih gostovanja u drugim hrvatskim kazalištima tijekom osamdesetih i devedesetih, a onda i njezinih iznimnih kreacija uloga velikih hrvatskih i svjetskih glumica, od Madeleine Béjart do Sarah Bernhardt i Marije Ružičke Strozzi, Neva Rošić se profilira ne samo kao osobnost neposustale energije i kreativnosti koja o svojem zvanju niže maestralne glumačke meta-teatarske komentare, nego i kao izrazita zastupnica intelektualne i umjetničke afirmacije autonomije ženskog doprinosa u ukupnoj orkestraciji predstavljačkog čina, a time i kao prekretnička figura hrvatske kazališne povijesti.

Od 1978. profesorica je glume na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, a kasnije se povremeno bavi i režijom, nastupa kao recitator na radiju, glumi u TV dramama i serijama, na filmu, sudjeluje i u dramsko-glazbenim recitalima. Za svoje umjetničke uspjehe stječe tridesetak priznanja, povelja, odlikovanja i nagrada, pa tako njezina umjetnička biografija, s razmjerno impozantna 32 retka, figurira i u izdanju Who is who in Contemporary World Theatre (London, 2000) urednika Daniela Meyer-Dinkgräfea.