English

Magelli, Paolo - redatelj

Datum objave: 07.02.2019.
  • Više
  • Izvedba

Foto: Mara Bratoš, HNK u Zagrebu 

Paolo Magelli rođen je Pratu, u samome srcu Toscane, gdje je kao mlad redatelj surađivao s Giorgiom Strehlerom u Tetro Metastasio, a krajem 1960-ih je osnovao Teatro Studio pri istome kazalištu, kojega su članovi bili Roberto Benigni, Pamela Villoresi, Saverio Marconi, Francesco Nuti, Marcello Bartoli i još mnogi danas poznati glumci i redatelji. Kad mu je ponuđena državna stipendija izvan Italije, odabire Rumunjsku, jer mu se tamošnje redateljsko kazalište toga razdoblja činilo najzanimljivijim. U Bukureštu je režirao dvije predstave s kojima je pozvan u Pariz na Festival Théâtre des Nations Jean-Louisa Barraulta. Od 1974. godine živi u Beogradu, započevši odmah suradnju sa svim većim kazališnim centrima bivše države. Već prvom predstavom postavljenom u Beogradskome dramskom pozorištu Večeras improviziramo Luigia Pirandella, doživio je golem uspjeh te dobio nagradu na sarajevskome MES-u.

U Hrvatskoj se Paolo Magelli prvi put pojavio 1974. godine gostujući na Dubrovačkim ljetnim igrama s Machiavellijevom Mandragolom beogradskoga Narodnog pozorišta. Godine 1985. nastanio se u Zagrebu, gdje je angažiran kao umjetnički ravnatelj Zagrebačkoga kazalište mladih. Od tada je u različitim zagrebačkim i hrvatskim kazalištimo postavio velik broj predstava, od kojih su mnoge postale antologijske; Ludi dani Beaumarchaisa — von Horvátha, Viktor ili Dan mladosti D. Jovanovića, Velika magija E. de Filippa, Vjera, ufanje i ljubav O. von Horvátha, Višnjik A. P. Čehova, Mjesec dana na selu I. S. Turgenjeva, Ah, Nora, Nora H. Ibsena — E. Jelinek, Barbelo, o psima i djeci B. Srbljenović u ZDK Gavella, Nacija C. Sternheima, Tri sestre i Ujak Vanja A. P. Čehova, Kraljevo M. Krleže, Zagrebački pentagram grupe autora u ZKM-u, Impresario iz Smirne C. Goldonija, Na dnu M. Gorkoga u zagrebačkome HNK, Mandat N. R. Erdmana, Revizor N. V. Gogolja u GK Kerempuh.

Velik uspjeh postigle su njegove redateljske interpretacije Euripidovih Feničanki, Elektre i Helene, komedija nepoznatog makarskog autora iz 18. stoljeća Buzdo te suvremeni tekstovi F. Šovagovića Cigla i Ptičice u splitskome HNK i na Splitskome ljetu, kao i komedije Marina Držića Dundo Maroje i Grižula na Dubrovačkim ljetnim igrama. Od 1989. do 1996. bio je stalni suradnik u kazalištu Wuppertaler Bühnen u vrijeme kada su dramski ansambl i grupa Pine Bausch stvarali zajedno. Od 2000-te godine surađuje s Palestinskim narodnim kazalištem u Ramallahu te izraelskim kazalištima u Tel Avivu, Akkou i Haifi. Jedno je vrijeme živio i radio u Beču, zatim je od 2003. angažiran u Staatsschauspiel u Dresdenu, o od 2010. najveći dio vremena provodi u rodnome Pratu, gdje je do 2016. bio intendant Teatro Metastasio Stabile della Toscana. Puno je radio i u susjednoj Sloveniji gdje je, među ostalim, postavio vrlo zapažene predstave Filoktet H. Müllera, Orestiju Eshila, Don Juana Moliérea, Woyzecka G. Büchnera, Zločin na kozjem otoku U. Bettija, Krčmaricu Mirandolinu C. Goldonija te dobio nagradu Borštnikovih srečanja. Dobitnik je značajnih inozemnih i domaćih kazališnih nagrada i priznanja; među ostalim, kao najnagrađivaniji pojedinačni umjetnik sarajevskoga MESS-a, 2011. je dobio Zlatni lovor-vijenac MESS-a za doprinos umjetnosti kazališta, dobitnik je nekoliko Sterijinih nagrada, Nagrade hrvatskog glumišta, Nagrade crnogorskog glumišta, Vjesnikove nagrade Dubravko Dujšin te mnogih drugih. Kontinuirano režira diljem svijeta te je postavio više od 170 kazališnih predstava na pozornicama u Njemačkoj, Italiji, Mađarskoj, Venezueli, Meksiku, Švicarskoj, Kolumbiji, Belgiji, Makedoniji, Sloveniji, Srbiji, Crnoj Gori, Izraelu, Palestini, Rumunjskoj, Indiji itd.

 

William Shakespeare: Hamlet