English

In memoriam Mani Gotovac (1939.-2019.)

Datum objave: 13.11.2019.

Na svoj 80. rođendan, 12. studenog 2019. preminula je Mani Gotovac, kazališna kritičarka, dramaturginja, teatrologinja i spisateljica te prva intendantica u povijesti hrvatskog kazališta (HNK Split i HNK Rijeka), žena koja je teatar istinski živjela.

Mani Gotovac cijeli svoj radni vijek, ali i cijeli svoj život, beskompromisno je posvetila teatru. Od 1968. do 1971. uređivala je emisije o kazalištu na radiju i televiziji, objavljivala kazališne kritike u tjedniku Telegram i Hrvatskom tjedniku.  Press centar Ljetnih igara vodila je 1971. godine uz Srećka Lipovčana i Antu Stamaća. U razdoblju između 1972. i 1980. zabranjen joj je rad u visokotiražnim novinama i medijima. Godine 1980. tiska kazališne eseje u časopisima Prolog, Scena i talijanskom Sipario, a 1984. objavljuje knjigu teatroloških eseja Tako prolazi gloria. Od 1985. do 1992. djeluje kao predsjednica Društva kritičara i teatrologa Hrvatske. Knjigu Dubrovačke mišolovke objavljuje 1986. godine. Od 1988. do 1990. kao dramaturginja surađuje na predstavama: Euripidovoj Elektri, režija P. Magelli; Brechtovoj Operi za tri groša, režija R. Ciulli; Pirandellovoj Večeras improviziramo, režija A. Vasiljeva; Euripidovim Feničankama, režija P. Magelli i drugima. 1990. godine izabrana je za selektoricu Sterijinog pozorja (prva žena u povijesti Pozorja) no već iduće godine daje ostavku na to mjesto. Godine 1992. glavna je urednica časopisa Novi prolog, kasnije Prolog koji postaje članom Europske unije kazališnih časopisa. To je i početak sudjelovanja u dugogodišnjem radu Međunarodnog instituta za Mediteransko kazalište sa sjedištem u Madridu. Piše TV scenarij za kratki film o Dubrovačkim ljetnim igrama. Od 1992. do 1998. ravnateljica je Teatra &TD u Zagrebu, a od 1996. do 1998. umjetnička voditeljica Kazališta Marina Držića i Teatra poezije u Barceloni. Godine 1996. dramaturginja je u predstavi Gabriella Vacisa Napjevi gradova u koprodukciji Teatro Settimo Torino, Teatar &TD Zagreb, Dubrovačke ljetne igre Dubrovnik i Mittelfest Cividale. 1997. uređuje knjigu teatroloških eseja Petra Brečića Jedan okvir za zrcalo. Od 1998. do 2002. intendantica je splitskog HNK kao prva žena u povijesti hrvatskog kazališta. 1999. selektorica je za Bienalle mladih u Torinu, a od 2003. do 2006. intendantica je i HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci gdje 2004. osniva Međunarodni festival Riječke ljetne noći i kreira poseban program Pisci pod zvijezdama. Godine 2008. osniva Međunarodne susrete YES ZGB i poseban program Pisci na Cvjetnom. Godine 2010. objavljuje autobiografski roman Fališ mi u izdanju Profila, a 2011. i Fališ mi - Druga knjiga: jesen/ljeto. Godine 2013. objavljuje dopunjeno izdanje autobiografskog romana Fališ mi, 2014. knjigu pod naslovom Ma koji život, ma koji teatar, a zatim i romane Snebivaš me (2015.), Ćutim te (2017.) te Rastanci (2019.).

Mani Gotovac, Dubrovnik, 2015. 

Na Dubrovačkim ljetnim igrama u mandatu intendanta Krešimira Dolenčića 2013. godine kreira program Pisci na Igrama koji se održavao do 2016. godine. U sklopu tog programa, na Igrama su gostovali neki od velikih svjetskih pisaca poput Pascala Brucknera i Alessandra Baricca, a priređene su i inscenacije njihovih djela Ledeni mjesec na brodu Seastar te Nekoliko zamišljenih prizora prema romanu Ocean more A. Baricca u Uvali Šulić u Maninoj režiji, kojima su prisustvovali i sami autori. Funkciju pomoćnice intendanta Igara Mladena Tarbuka za dramski program obavlja 2015. i 2016. godine i postavlja Goldonijevu Kafetariju ispred Sponze u režiji Vinka Brešana, Dubrovačku trilogiju Iva Vojnovića u Kneževom dvoru i pred Dvorom u režiji Staše Zurovca, Elementarne čestice Michela Houellebecqa na Lovrjencu u režiji Ivice Buljana te druge dramske uspješnice.

Mani Gotovac, „željezna dama hrvatskog kazališta“ kako su je mediji znali nazivati, djelovala je beskompromisno, ali samo zato što je kazalište, a posebice Dubrovnik i njegove Igre, ne samo stručno i dubinski poznavala već i ćutila. Njen strastveni ženski senzibilitet i britki jezik te uvijek precizne i gorko istinite opaske silno će nedostajati hrvatskom teatru, hrvatskoj kulturi i uopće hrvatskoj javnosti koja je upravo takvu njezinu izravnost i iskrenost najčešće nazivala kontroverznima i skandaloznima.

Dubrovačke ljetne igre upućuju iskrene izraze sućuti obitelji i prijateljima te svekolikoj hrvatskoj kulturnoj javnosti.

Adio, Mani!

Duško Šibl, Slaven Tolj, Mani Gotovac 

Krešimir Dolenčić, Mani Gotovac, Alessandro Baricco

Mani Gotovac, Mislav Čavajda

Robert Plemić, Judita Franković, Mani Gotovac, Hana Hegedušić

Matko Trebotić, Mani Gotovac 

Mani Gotovac