English

MARA I KATA

Datum objave: 09.06.2020.
  • Više
  • Izvedbe

PREMIJERA

Mara i Kata

inspirirano radio emisijom Na posjedu u kundurica Petra Kušelja, te knjigom Dubrovačke kundurice Dese Begović Mrkušić

Autorski projekt: Saša Božić

u suradnji s: 

MARA: Nataša Dangubić

KATA: Doris Šarić-Kukuljica

Autorica teksta knjižice: Antonela Tošić

U predstavi Mara i Kata, koriste se dijelovi pjesama: Tiho je negdje svirala mandolina, Adio Mare, Stare ljubavi, Izašla je zelena naranča, Zbogomostaj moj cvijete ljubljeni, Kad pjesma zrikavaca zamre i Dubrovačka jesen.

*Zahvaljujemo autorima na ustupanju prava za korištenje. Hvala: Ivani Selmani

Od 1960-tih godina započela je čuvena emisija Radio Dubrovnika –„ Na posjedu u kundurica“, kada bi u vrijeme njezinog emitiranja ulice Grada opustjele, čega se mnogi Dubrovčani još sjećaju. Kroz kontinuirano emitiranje na Radiju, glumice Žužu Egreny i Desu Begović Mrkušić u ulogama Kate i Mare, posjećuje Dundo Pero ( u izvedbi Renca Perca, a potom gospara Toma Šuljka) te taj slavni trojac u formi tipične dubrovačke ćakulete komentira recentna događanja u Gradu. Predstava Mara i Kata, inspirirana je tragovima slavne radio-emisije te zapisima Dese Begović Mrkušić: Dubrovačke kundurice i nastaje kao priča o mentalitetu grada, naravima njegovih stanovnika puna gorko-slatkih silnica, prvenstveno onih koje revidiraju uspomene i obogaćuju sjećanje. Predstava Mara i Kata nelinearno posjećuje različite epohe u životu Grada, seleći nas iz 2020-te godine u 2000-tu, a potom u daleku budućnost. Nataša Dangubić i Doris Šarić-Kukuljica vode nas u apsurdno putovanje Gradom, od kraja devedesetih do recentnih vremena, Gradom koji danas plovi svojoj neizvjesnoj budućnosti.

Ovaj kazališni projekt se bavi potencijalom memorije za nastanak novog kazališnog čina. Ova predstava počinje tamo gdje originalna radio snimka Mare i Kate završava. - Saša Božić

U moru tipskih likova književnosti Dubrovnika oduvijek su ponajviše zanimanja izazvali parodijski parnjaci, bilo da su se nalazili na antonimskoj relaciji poput sluge i gospodara, lukavca i naivca ili ipak onoj sinonimnoj poput naših titularnih kundurica.

Duboko češljajući svaku od gradskih tema, Mara i Kata se britko i ekspresivno osvrću na sve: od trenutnog političkog stanja u Lijepoj Našoj, preko afitavanja pa sve do toga koji turisti ih najviše gustaju. Začudnom vještinom prelaženja s jednog predmeta rasprave na drugi, ovaj dubrovački tandem ne prestaje kritizirati sve i svakoga svojim specifičnim humorom, tempiranim komičnim obratima, originalnim jezikom i apsurdinim prevrednovanjem pojma mudrosti svakodnevice. Prateći njihov dijalog mi svjedočimo stvaranju novog diskursa trača koji daljnjim razvitkom polagano preuzima oblik pop-kulturne filozofije, svima dostupne i lako prohodne. Klasično, stereotipno kundurovanje doživljava svojevrsnu metamorfozu u kulturološko-sociološko spekuliranje - naravno, nikad ne gubeći na svom zavodljivom, vrckavom i razigranom izrazu. Mara i Kata je i priča o recentnoj povijesti Grada i svim njegovim žiteljima - od onih na vrhu političke vlasti pa sve do takozvanih oriđinala, unikatnih individualaca bez kojih on ne bi bio što je. Sveprisutni kroz mnoga razdoblja, o njihovom postojanju možemo saznati kako kroz historiografiju tako i kroz društvene mreže danas. Ili jednostavno, poslušajte što vam o njima Mara i Kata imaju za spjegat. O neponovljivosti njihovih razgovora dovoljno je za reći da se i povijest Republike, jednom provučena kroz humorističnu prizmu titularnih kundurica, može sagledati iz tračerskog kuta. Raspredajući redom, ni problematika političke korektnosti nije se našla pošteđenom, svaka ju ponaosob analizirajući na nov, autentičan način. Revidirajući stil života u  Dubrovniku, od devedesetih naovamo, pa sve do u budućnost naše analitičarke iz dvorišta neprestano otvaraju nove perspektive, stvarajući umjetnost beskrajnog trošenja vremena.

 Antonela Tošić