English

Pogorelić, Ivo | glasovir

Datum objave: 26.06.2015.
  • Više
  • Izvedba

Legendarni pijanist Ivo Pogorelić obilježio je klasičnu glazbenu scenu našeg vremena. Njegov jedinstveni glazbeni talent i inovativan pristup uvrstili su ga među najoriginalnije glazbene umove današnjice. Pogorelićev avanturistički duh, cijenjen zbog lucidnosti u otkrivanju novih kapaciteta glazbene ekspresije, ogrnut je pijanizmom najviše estetske vrijednosti, jedinstvenom virtuoznošću i vrhunskom tehničkom vještinom. Njegove evokativne interpretacije, oblikovane profinjenim glazbenim ukusom kakav se danas rijetko susreće, pomaknule su granice interpretacije i razumijevanja pijanističke literature postavljajući pritom nove standarde. Zahvaljujući beskompromisnim umjetničkim kriterijima i posvećenoj potrazi za idealom glazbene ekspresije, Pogorelić je u više od četiri desetljeća muziciranja ostvario autentična postignuća jednako cijenjena od publike i kritičara, dok su njegovi koncerti diljem svijeta dosegnuli status nestrpljivo iščekivanih kultnih događaja.

Ivo Pogorelić rođen je u Beogradu 1958. godine, otac mu je bio glazbenik, a svoje glazbeno obrazovanje započeo je u dobi od sedam godina, dok je svoj solistički koncertni debi ostvario sa samo deset godina. Njegov glazbeni razvoj započeo je u Beogradu, a 1970. godine preselio se u Moskvu radi daljnjeg školovanja. Tamo je proveo idućih deset godina te je prvo pohađao Centralnu specijaliziranu glazbenu školu na Konzervatoriju P. I. Čajkovski, a zatim je od 1975. do 1980. godine studirao na Moskovskom konzervatoriju. Radikalan pomak u njegovu umjetničkom razvoju dogodio se nakon što je upoznao istaknutu gruzijsku pijanisticu i pedagoginju Alisu Kezeradze, s kojom je 1976. godine započeo intenzivnu i plodonosnu profesionalnu suradnju. Zahvaljujući njenom podučavanju o osnovama zapadne tradicije ruske pijanističke škole, čije je temelje krajem devetnaestog stoljeća postavio posljednji Lisztov učenik Aleksandar Ziloti, na čemu su Nina Pleščejeva i Alisa Kezeradze temeljile njen razvoj tijekom dvadesetog stoljeća, Pogorelić je redefinirao svoju tehniku usvajajući znanje dobiveno iz brojnih slojeva iskustva različitih generacija istaknutih pijanista. Ekskluzivnost ovog stečenog znanja temeljenog na generacijskoj liniji, kao sedmom nakon Beethovena i petom od Liszta, omogućit će Pogoreliću da se istakne i garantirati mu posebno mjesto u povijesti svjetskog pijanizma.

Ivo Pogorelić prvi je u nizu svojih velikih uspjeha doživio već ranih sedamdesetih, kada je 1975. godine pobijedio na državnom natjecanju u Zagrebu, nakon čega je ubrzo uslijedilo snimanje njegovog prvog LP albuma za diskografsku kuću Jugoton s izvedbama djela Debussyja, Prokofjeva i Kelemena. Pogorelić je intenzivirao svoju koncertnu aktivnost 1978. godine kada se kao solist zaputio na dvomjesečnu turneju po SAD-u s Dubrovačkim festivalskim orkestrom. Samo nekoliko mjeseci kasnije ostvario je svoj prvi značajan međunarodni uspjeh kada je pobijedio na Pijanističkom natjecanju Alessandro Casagrande u Terniju. Ova pobjeda omogućila mu je tijekom 1978. godine niz koncerata u talijanskim glazbenim centrima kao što su Napulj i Milano, na Festivalu u Spoletu, kao i brojne druge. Pogorelić je privukao još veću pozornost svjetske glazbene javnosti 1980. godine kao laureat prestižnog 14. Međunarodnog pijanističkog natjecanja u Montrealu sa svojom spektakularnom izvedbom Trećeg koncerta za klavir Sergeja Prokofjeva u finalu. Iste je godine sudjelovao i na 10. Međunarodnom pijanističkom natjecanju F. Chopin u Varšavi, gdje je, iz razloga koji nikada nisu do kraja razjašnjeni, eliminiran prije finala. Ova kontroverzna i neutemeljena odluka uzrokovala je nezadovoljstvo među određenim članovima žirija, koji su iz protesta napustili natjecanje, dok je pijanistica Martha Argerich svoju odluku da napusti natjecanje objasnila proglašavajući Pogorelića genijem. Ovaj je događaj poput nijednog drugog u povijesti glazbenih natjecanja odjeknuo svjetskom glazbenom javnošću, koja je Pogorelića smatrala pravim pobjednikom natjecanja.

Na valu ogromnog interesa koji je privukao na Chopinovom natjecanju zahvaljujući svojim neortodoksnim interpretacijama, zapanjujućoj tehnici i inovativnom pristupu interpretaciji, Pogorelić je prepoznat kao pijanist iznimnog kapaciteta i, iznad svega, suvremenog duha, te je prihvaćajući pozive brojnih koncertnih kuća započeo intenzivnu seriju koncerata po Europi, Sjevernoj Americi, Australiji i Japanu. Nakon njegovog debija u njujorškom Carnegie Hallu 1981. uslijedili su senzacionalni solistički nastupi na najvećim svjetskim glazbenim pozornicama, kao i nastupi s renomiranim orkestrima poput Bečke i Berlinske filharmonije, Londonskog, Bostonskog i Čikaškog simfonijskog orkestra, Njujorške i Losanđeleske filharmonije te Tonhallea i Concertgebouwa, da spomenemo samo neke.

Istovremeno se Pogorelić posvetio studijskom snimanju. Njegov debi LP album Chopin Recital, snimljen za Deutsche Grammophon 1981., postao je bestseler ubrzo nakon što je objavljen, a iduće je godine počeo kontinuirano snimati ekskluzivno za spomenutu izdavačku kuću. Bogata diskografija Iva Pogorelića, koja do ovog trenutka broji 14 albuma i 3 videa s interpretacijama djela širokog stilskog raspona, od glazbe baroknih skladatelja do autora 20. stoljeća, jedinstvena je u smislu dosljednosti interpretativnog koncepta svakog pojedinog albuma. Ova iznimna izdanja antologijske vrijednosti i kultnog statusa u diskografiji klasične glazbe pridobila su ogroman broj slušatelja diljem svijeta te su se godinama zadržala u katalogu diskografske kuće kroz različita reizdanja, neka čak i desetljećima nakon prve objave. Njegujući kultni status umjetnika, Deutsche Grammophon je 2006. godine izdao dvostuki CD s kompilacijama njegovih interpretacija naslovljen The Genius of Pogorelich, nakon čega je 2015. uslijedilo box set izdanje s albumima koje je Pogorelić za ovu diskografsku kuću snimio između 1981. i 1998. godine. Taj cjelovit uvid u iznimnu diskografiju ovog pijanista je ubrzo nakon njegove objave nagrađen prestižnom francuskom nagradom Diapason d’Or.

Iduće, 2016. godine maestro Pogorelić nanovo je snimio djela Ludwiga van Beethovena u suradnji s internetskom streaming platformom Idagio te na taj način postao prvi klasični glazbenik koji se usmjerio na ovaj oblik tehnološki napredne produkcije i distribucije glazbenog materijala. Pored bogate i raznolike četrdestogodišnje profesionalne karijere na svjetskim pozornicama, Ivo Pogorelić je također društveno angažiran, primarno u smislu humanitarnog djelovanja i pomaganja mladim umjetnicima. Pogorelić je s ciljem pružanja podrške mladim glazbenicima 1986. godine u Zagrebu osnovao Fond za mlade glazbenike u svrhu financiranja njihovog stručnog usavršavanja u inozemstvu. Također je 1989. osnovao Međunarodni glazbeni festival Ivo Pogorelić u Bad Wörishofenu u Njemačkoj koji je tijekom devet godina svog postojanja ispunio svoju misiju pružanja potpore velikom broju glazbenika, kao i ansamblima i orkestrima na njihovom putu prema međunarodnoj afirmaciji. Zahvaljujući njegovu raznovrsnom angažmanu u promoviranju najviših vrijednosti kulture, umjetnosti i obrazovanja u najširem međunarodnom kontekstu, Pogorelić je prvi klasični glazbenik koji je 1988. imao čast biti imenovan UNESCO-ovim ambasadorom dobre volje. U svojim nastojanjima da dodatno doprinese podizanju profesionalnih kriterija i sustava vrijednosti u polju pijanizma, Pogorelić je u Pasadeni u SAD-u 1993. utemeljio Međunarodno pijanističko natjecanje Ivo Pogorelić. Ovo jedinstveno natjecanje na četiri pozornice bez dobnog ograničenja za natjecatelje i s još uvijek najvišim nagradnim fondom od 100.000 dolara osnovano je s ciljem pružanja potpore laureatima kako bi u potpunosti razvili svoj profesionalni potencijal i postali koncertni glazbenici najvišeg kalibra.

Nadovezujući se na ideje na kojima su nastale manifestacije u Bad Wörishofenu i Pasadeni, u njujorškom Carnegie Hallu je 2016. utemeljeno Međunarodno glazbeno natjecanje na Manhattanu. U čast njegovog pionirskog djelovanja, Ivo Pogorelić imenovan je počasnim predsjednikom natjecanja, a glavna nagrada nosi njegovo ime.

Njegujući duh europske kulturne tradicije kojoj pripada sa svojim pijanističkim nasljeđem i umjetničkim doprinosima, maestro Pogorelić nastavlja izvoditi kapitalna djela solističke i koncertne pijanističke literature na pozornicama Europe, Sjeverne i Južne Amerike i Dalekog istoka. Ovaj impresivni repertoar, kojem se stalno dodaju nova djela, posljednjih je nekoliko godina fokusiran na voluminozne pijanističke cikluse Schumanna, Brahmsa, Debussyja, Ravela, Rahmanjinova i Stravinskog, kao i na one Chopina, Schumanna i Rahmanjinova, oduševljavajući pritom i kritičare i publiku diljem svijeta.

Tijekom sezone 2018./2019., u kojoj virtuoz Pogorelić slavi svoj šezdeseti rođendan i četrdeset godina karijere, japanska državna televizija NHK snimila je dugometražni dokumentarni film posvećen ovom kultnom pijanistu. Film je sniman na povijesnim lokalitetima grada Nare, koji ove godine slavi 20 godina od uvrštavanja na UNESCO-ov popis svjetske baštine.

Koncertne aktivnosti maestra Pogorelića ove sezone uključuju solističke nastupe na turneji po Dalekom istoku (Kina, Tajvan i Japan), Francuskoj i Španjolskoj, kao i brojne druge koncerte i projekte na europskim pozornicama, gdje će izvoditi jubilarni program koji uključuje djela Mozarta, Schumanna i Liszta.

Uz ostale aktivnosti, Ivo Pogorelić se trenutno bavi studijskim snimanjem svog ogromnog repertoara.