Izložba pod nazivom Lopudski portreti naše renomirane fotografkinje Mare Bratoš otvorena je sinoć u atriju palače Sponza. Najprije se publici obratila kustosica izložbe, Jelena Tamindžija Donnart koja je zahvalila umjetničkoj ravnateljici Dubrovačkih ljetnih igara Martini Filjak te istaknula kako je ova izložba hommage dubrovačkim korijenima.
„Izložba okuplja tri serije radova koje su snimane od 1998. sve do 2024. te se radi o crno-bijeloj fotografiji koja je snimana na filmu, a ova novija u digitalnoj fotografiji. Mara nas ovom izložbom poput dubrovačkih plemića odvodi izvan dubrovačkih mira na elafitski Lopud. Kad s Postire kročimo na kopno, osjećamo tu jednu vrstu zajedništva otočana koji su u međuovisnosti, koji su fizički ograničeni samim otokom i gdje se stvara jedna drugačija vrsta prijateljstva i poznanstva. To je poput dnevnog boravka gdje svi hodaju bosi, s nogama punih pijeska, sa šugamanom oko bokova, uz šum mora i miris borovih iglica. Ova izložba iako je osjetimo čulom vida, itekako polučuje naše osjetilo sluha i olfaktorna osjetila. Mara Bratoš stvorila je poseban dnevni boravak dijapazona svojih likova koji tvore sam otok, odnosno Mediteran, koji je i tema okosnica ove izložbe i samih Ljetnih igara“ navela je Tamindžija Donnart i zahvalila tehničaru Kristijanu Bebiću i koordinatorici izložbe, Marijeti Radić.
Umjetnička ravnateljica Dubrovačkih ljetnih igara Martina Filjak naglasila je kako je Mediteran misao vodilja ovogodišnjeg jubilarnog izdanja Dubrovačkih ljetnih igara, a upravo se u tu misao vodilju, atmosferu i senzilibitet Mediterana, savršeno uklapa izložba Mare Bratoš.
„Gledajući ovu izložbu, osjetila sam jedan intimni prostor, povezivanje s prijateljima, s obitelji, s osjećajem sigurnosti. Dok je naša fantastična Mara Bratoš zaista napravila fantastičnu karijeru, postala je službeni fotograf najvećeg nacionalnog kazališta, Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, izuzetno nam je drago da je ovu izložbu podijelila s nama. Mari Bratoš čestitam, ne samo na otvorenju izložbe, već na cjelokupnoj dosadašnjoj karijeri i na svemu što će još postići u životu. Hvala ti, Mara“, poručila je Martina Filjak.
Mara Bratoš istaknula je kako je predivno vidjeti sve svoje fotografije na okupu, ljude koji dolaze i podržavaju izložbu te zahvalila svima.
Iako fotografkinja sa zagrebačkom adresom, Mara Bratoš bez iznimke svoja ljeta provodi na jugu gdje je odrasla i gdje je njezin talent prepoznat i njegovan između refleksije sunca, mora i fotografske leće. Predstavljene serije fotografija tako uokviruju godine od 1998. do 2024. U njima prepoznajemo rukopis fotografkinje koja kroz svoj rad prati male povijesti ljudi i migracija, ali i neprisutnost ljudi na otocima koju demonstriraju napuštene zgrade, iznoseći narativ o napuštenim snovima i strahovima ljudi koji su nekada tu živjeli.
Odabrane fotografije ujedno prikazuju svakodnevni život mladih parova, djevojaka i mladića s velikim snovima i odgojne trenutke djece i roditelja koji imaju posebnu notu u stvaranju odnosa među otočkim obiteljima.
Portretiranima je zajednički nazivnik opuštena prisutnost uokvirena dobro znanim kontekstom otoka koji postaje njihov životni prostor bez obzira na to radi li se o snimanju na užeglom ljetnom suncu ili pak dubokom hladu mističnog perivoja Đorđić-Mayneri.
Fotografije Mare Bratoš, baš poput otočkih žena, promatraču otvaraju svoj dnevnik i pričaju svoje životne priče istovremeno nježne i surove, glasne i tihe, prisutne i odsutne, kao i sama ljeta čije uspomene oblikuju naše identitete.
Izložba ostaje otvorena sve do 1. kolovoza 2024.