U sklopu projekta #synergy: Sharpening the capacities of the classical music industry in the Western Balkans sufinanciranog sredstvima programa Europske unije Kreativna Europa odabrani mladi glazbenici izvest će na završnim koncertima projekta, 19. srpnja i 20. srpnja u atriju Kneževa dvora, nova glazbena djela inspirirana lokalnom baštinom i europskim vrijednostima, koja su za ovu prigodu napisali mladi skladatelji, njih dvanaest iz šest zemalja regije.
Milivoje Pićurić: Air
Dušan Obrenović violina, Andrijana Durmišević violina, Marija Božić viola, Teodora Uskoković violončelo
Zrak je mješavina mnogih plinova i sitnih čestica prašine. To je prozirni plin u kojem živa bića žive i dišu. Neodređenog je oblika i volumena. Ima masu i težinu, jer je materija. Težina zraka stvara atmosferski tlak. U svemiru nema zraka.
Ardian Halimi: On the Edge of Silence
Egli Prifti klavir, Tereza Horakova violina, Entelja Ćarkađilja viola, Arijan Žerka violončelo
Piano On the edge of silence kvartet opisuje zvukove koji dolaze iz daleke tišine i nestaju natrag u tami. Devet različitih odglumljenih dijelova koji imaju jasne distinkcije slobodno se prelijevaju jedan u drugi, stvarajući desetominutni tableau boja, ritmova, zvukova i šumova stvorenih suvremenim tehnikama sviranja. Ova bogato obojena paleta zvukova odvest će nas na njihovo putovanje, čak će nas i jeka trijade koja se doima kao pogled u povijest, podsjetiti na prošlost. Na samom kraju, zvukovi će nestati u šaputavim šumovima, ostavljajući samo svoje siluete koje još osjećamo u tišini. Tek kad smo na rubu tišine, čut ćemo svoj unutarnji glas.
Nina Perović: Encounters
Alenka Bogataj flauta, Leufat Bučuku violina, Milena Petković violina, Marija Ticl glas, Andi Duraku klavir
Skladba Encounters (Susreti) nastala je zahvaljujući kreativnim doprinosima Marije Ticl, Alenke Bogataj, Milene Petković, Andija Durakua i Leufata Buçukua. Neke od improvizacija koje su izvođači odsvirali kao reakciju na prvu verziju partiture, postale su dio skladbe, zajedno s prethodno snimljenim zvukovima Dubrovnika tijekom mog boravka. Nezaustavljiva horda ljudi kojoj sam svjedočila svaki dan u tom periodu suprotstavlja se ideji susreta koju smo razvili u procesu stvaranja kompozicije. Susret je inspiriran djelom Martina Bubera "Ja i ti".
Matija Krečić: Big Ship Full of Joy and Crap
Klavirski trio Iskra – Dušan Obrenović violina, Teodora Uskoković violončelo, Miljana Nikolić klavir
Danju dolazi brod za krstarenje. Dođe, izbaci ljude, pozove ih nakon nekog vremena i ode. Još jedan čeka u zaljevu. Brod truje more, uznemirava i ubija životinje te svojim zvukovima zagađuje okoliš. Turisti preplavljuju mali centar grada. Ulice se u tren pune, ljudi su glasni, donose gomilu smeća, ali donesu i nešto novca. A kažu da to nadmašuje sve ostalo. U noći je mir. Pogotovo ako Kotor promatrate s druge strane zaljeva.
Krešnik Aliçkaj: Kuartet pianistik
Egli Prifti klavir, Tereza Horakova violina, Entelja Ćarkađilja viola, Kristina Basili violončelo
Kulturno nasljeđe u Albaniji vidljivo je posvuda. Možete putovati u različita vremena samo gledajući razna mjesta i objekte, spomenike. Pokušao sam to dočarati u svojoj skladbi koristeći originalne teme u duhu albanske tradicijske glazbe, homofone i polifonije. Trenuci modalne ljestvice, u kombinaciji s ritmovima i tradicionalnim duhom utkani su u moderne glazbene forme i jezik izražavanja.
Timotej Kosovinc: Unheard Story
Alenka Bogataj flauta, Timotej Kosovinc gitara, Kristina Basili violončelo, Tim Jančar klavir
Unheard Story (Neotkrivena priča) inspirirana je općim urbanim rastom koji okružuje Chopin Piano Fest u Prištini. Radi se o nama, različitim ljudima s različitim životnim pričama koji živimo zajedno, ali se ne poznajemo. Također, često nismo voljni slušati jedni druge. “Neotkrivena” priča našeg susjeda mogla bi nas iznenaditi te bismo mogli doći do neočekivanih i važnih spoznaja.
Sufinanciran sredstvima programa Europske unije Kreativna Europa, projekt #synergy: Sharpening the capacities of the classical music industry in the Western Balkans nastao je iz želje da se snažnije učvrsti suradnja na međunarodnoj razini i da se istovremeno predstavi lokalno nasljeđe i umjetnici te tako dodatno doprinese razvoju umjetničke glazbe u ovom dijelu Europe. Kako bi klasična glazba napredovala, a ne samo preživljavala, potrebna su joj nova djela. No, na Zapadnom Balkanu jako su rijetke i nedovoljno razvijene prigode naručivanja klasične glazbe te prilike za rad skladatelja općenito. Kako bi se ova situacija uravnotežila, osnažilo skladatelje, naručivanje i produkcija klasične glazbe, projekt #synergy bavi se odabirom skladatelja, naručivanjem novih djela nadahnutih jedinstvenom lokalnom kulturom i nasljeđem partnera projekta te pružanjem mogućnosti glazbenicima u usponu da steknu nova znanja i iskustva uz priliku da se predstave regionalnoj i europskoj publici.
Ovaj projekt, pod vodstvom crnogorskog festivala KotorArt Don Brankovi dani glazbe, okupio je neke od najvećih festivala umjetničke glazbe u regiji - Dubrovačke ljetne igre (Hrvatska), Centar beogradskih festivala (Srbija), Festival Ljubljana (Slovenija), Vox Baroque (Albanija) i Chopin Piano Fest (Kosovo). Ciljevi ovog projekta su osposobljavanje i povezivanje kulturnih djelatnika, prvenstveno onih koji se bave festivalima i umjetničkom glazbom, zatim poticanje skladanja novih djela klasične glazbe inspiriranih lokalnom baštinom svih zemalja, počevši od Kotora i Crne Gore, kao i povezivanje i suradnja mladih glazbenika, skladatelja i organizacija koje se bave umjetničkom glazbom na zapadnom Balkanu. Tijekom tri godine projekt je okupio 12 skladatelja, preko 50 mladih glazbenika i menadžera u kulturi, održano je 6 seminara za djelatnike u kulturi i 12 rezidencija za skladatelje, a nastalo je 12 novih djela inspiriranih kulturnom baštinom regije i same Europe. Kao veliko finale projekta, festivalska turneja koja predstavlja skladatelje, nove skladbe i mlade glazbenike diljem zapadnog Balkana održava se tijekom ljeta 2023.