Najveća vrijednost rane glazbe proizlazi iz njezine sposobnosti da kao univerzalni jezik umjetnosti prenese osjećaje, emocije i ideje predaka koje čak i danas mogu očarati suvremenog slušatelja. Izvodeći repertoar koji obuhvaća period od 10. do 18. stoljeća, Hespèrion XXI neprekidno traga za novim točkama sjedinjenja Istoka i Zapada, s jasnom željom za integracijom i oporavkom međunarodne glazbene baštine, osobito one mediteranskog bazena i s poveznicama s Novim svijetom.
Godine 1974. Jordi Savall i Montserrat Figueras osnovali su s Lorenzom Alpertom i Hopkinsonom Smithom u Baselu ansambl za ranu glazbu Hespèrion XX kao način oporavka i širenja bogatog i fascinantnog glazbenog repertoara iz perioda koji prethode 19. stoljeću na temelju povijesnih kriterija i korištenjem originalnih instrumenata. Ime Hespèrion znači 'stanovnik Hesperije', što je na starogrčkom označavalo dva najzapadnija poluotoka Europe: Pirenejski i Apeninski. To je također bilo ime planeta Venere kad bi se pojavila na zapadu. Na prijelazu u 21. stoljeće Hespèrion XX postaje Hespèrion XXI.
Danas je Hespèrion XXI ključan za razumijevanje glazbe razdoblja omeđenog srednjim vijekom i barokom. Njihov trud da spase djela, partiture, instrumente i neobjavljene dokumente ima dvostruku i neprocjenjivu vrijednost. S jedne strane, njihovo temeljito istraživanje pruža nove informacije i razumijevanje povijesti tog razdoblja, dok s druge strane njihove vrhunske izvedbe omogućuju ljudima da slobodno uživaju u estetskoj i duhovnoj profinjenosti samih djela.
Od svog osnutka ansambl Hespèrion XXI krenuo je inovativnim umjetničkim smjerom koji će dovesti do osnivanja škole u polju rane glazbe, jer njegovi članovi ranu glazbu doživljavaju kao eksperimentalni glazbeni alat pomoću kojeg traže maksimalnu ljepotu i ekspresivnost u svojim izvedbama. Svaki glazbenik koji se bavi ranom glazbom predan je izvornom duhu svakog djela te se mora se naučiti povezati s njime proučavajući skladatelja, instrumente tog razdoblja, samo djelo i okolnosti u kojima je nastalo. Ali kao majstor glazbene umjetnosti, on je također dužan donositi odluke o djelu koje svira: sposobnost glazbenika da poveže prošlost sa sadašnjošću i kulturu s njezinim širenjem ovisi o njegovoj vještini, kreativnosti i sposobnosti prenošenja emocija.
Repertoar Hespèriona XXI između ostalog obuhvaća glazbu sefardskih Židova, kastiljske romance, djela španjolskog zlatnog doba te drugu europsku glazbu. Neki od njihovih najhvaljenijih koncertnih programa su Les Cantigues de Santa Maria d’Alfons X El Savi, La Diàspora Sefardí, glazba Jeruzalema, Istanbula, Armenije i Folías Criollas. Zahvaljujući izvanrednom radu brojnih glazbenika i suradnika koji su radili s ansamblom svih ovih godina, Hespèrion XXI još uvijek ima ključnu ulogu u oporavku i revalorizaciji glazbene baštine te značajan utjecaj na svjetskoj razini. Ansambl ima preko 60 objavljanih nosača zvuka i nastupa diljem svijeta te ih se redovno može čuti na međunarodnim festivalima rane glazbe.
--
Hespèrion XXI (c) Toni Peñarroya